PENDAHULUAN
Kantin merupakan premis yang
beroperasi di dalam kawasan sekolah bagi memenuhi kehendak pelanggan dalam kalangan
murid terutamanya untuk mendapatkan juadah dan makanan pada waktu rehat
sepanjang sesi persekolahan. Untuk itu kepuasan pelanggan harus diutamakan oleh
pihak kantin bagi memastikan makanan yang disediakan menepati kehendak mereka
selain sesuai dengan nutrisi yang sihat selain bersih dan mencukupi. Sebagai
sebuah unit yang terlibat secara langsung dengan pengurusan kantin, Unit Kantin
SKTS di bawah pengurusan Hal Ehwal Murid bertanggungjawab bagi memenuhi
kepuasan pelanggan dalam kalangan murid memandangkan kantin sekolah merupakan
premis tunggal yang menyediakan makanan buat warga sekolah pada waktu rehat.
Untuk itu sebuah tinjauan dilakukan bertujuan bagi meninjau selera pelanggan
terhadap menu di kantin.
OBJEKTIF
1. Mengetahui
sumber bekalan makanan murid pada waktu rehat.
2. Mengenalpasti
menu kegemaran dan sebaliknya menurut selera murid.
3. Mengenalpasti
tempat pilihan untuk murid makan pada waktu rehat.
4. Mengusulkan
menu-menu sesuai untuk dibawa ke meja mesyuarat bagi tujuan pembukaan tender
baharu kepada pengusaha kantin 2013.
MAKLUMAT TINJAUAN
Sasaran sampel – murid
Tahun 1 hingga Tahun 6. 12 buah kelas di pilih secara rawak melibatkan 385
orang murid.
Instrumen tinjauan
mengandungi 3 bahagian utama iaitu:
-
Punca dan sumber bekalan makanan waktu rehat.
-
Menu-menu di kantin merangkumi makanan berat,
makanan ringan dan minuman.
-
Tempat makan waktu rehat.
Tinjauan dilakukan pada
12 Jun 2012 selepas waktu rehat berakhir.
DAPATAN TINJAUAN
-
Punca dan sumber bekalan makanan murid
majoritinya dibeli di kantin yang mewakili 71% berbanding mereka yang membawa
bekalan dari rumah sebanyak 14% serta belian di luar kawasan sekolah sebanyak
3%.
-
Makanan berat yang menjadi pilihan murid yang
telah dibeli di kantin sekolah adalah nasi lemak dan aneka mee berkuah. Sementara
menu nasi ayam tetap digemari ramai berbanding aneka mee bergoring yang kurang
digemari murid.
-
Dalam kategori makanan ringan, karipap, kentang
goring / wedges dan roti gulung menjadi pilihan ramai. Sementara sandwich,
keria / donat dan aneka kek yang terdapat di kantin merupakan menu yang kurang
digemari.
-
Minuman berkotak dan bancuhan di dalam tong
yang dibeli dengan cawan kecil atau plastik menunjukkan murid tidak ada pilihan
lain. untuk itu pelanggan dalam kalangan murid hanya mendapatkan air dari sini
selain membawa bekalan minuman dari rumah.
-
Tempat makan pilihan murid, 31% berehat untuk
makan di kantin, 13% di dewan dan 55% di lain-lain tempat.
ISU DAN CADANGAN
PENAMBAHBAIKAN
-
Murid Tahap 2 dilaporkan tidak berkesempatan
mendapatkan beberapa jenis makanan yang ada semasa Tahap 1 berehat disebabkan
menu makanan tersebut habis cepat. Untuk itu dicadangkan ia diperbanyakkan lagi
mengikut keperluan daripada dapatan tinjauan ini pada beberapa menu pilihan.
-
Aneka mee yang disediakan dilaporkan ‘kosong’ dan
kurang digemari murid. Berkemungkinan jika mee yang disediakan itu ‘diperbaiki’
cara hidangannya, maka ia boleh menjadi pilihan murid pada masa akan datang.
-
Sandwich yang disediakan dilaporkan ‘kosong’.
Walaupun begitu ia masih digemari oleh murid Tahap 1 sebagai makanan ringan
yang mudah dinikmati semasa rehat.
PENUTUP
Diharapkan
agar laporan yang disediakan ini dapat menjadi panduan kepada pihak pengusaha
kantin dan juga Unit Kantin untuk menyediakan perkhidmatan yang berkualiti
untuk diberikan kepada pelanggan dalam kalangan murid selain pada masa yang
sama memenuhi kehendak dan keperluan guru-guru SKTS. Dapatan tinjauan ini juga
diharapkan dapat memberikan maklumat kepada pihak pentadbir sekolah untuk
menilai tahap kualiti perkhidmatan kantin selain membuka ruang perbincangan di
antara pihak sekolah dan penguasaha kantin untuk proses penambahbaikan pada
masa depan.
Sekian,
terima kasih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan