Rabu, 13 Jun 2012

PROJEK REPLIKA PIRAMID MAKANAN




PENDAHULUAN:
Unit Kantin dengan kerjasama Unit Kesihatan telah membuat sebuah inovasi yang berhubungkait dengan kesihatan menerusi aspek pemakanan iaitu replica pyramid makanan. replika ini juga lahir hasil daripada cetusan beberapa orang guru sekolah ini yang prihatin dengan fenomena tidak sihat dalam kalangan kanak-kanak iaitu masalah obesiti.

MATLAMAT:
Mendedahkan informasi berkenaan pemakanan seimbang kepada murid sekaligus mengaplikasikannya dalam penhambilan makanan seharian.

OBJEKTIF:
1.     Mendedahkan murid berkaitan pemakanan seimbang melalui piramid makanan.
2.     Memberi kefahaman kepada murid mengenai nutrisi yang terkandung dalam makanan.
3.     Mewujudkan kerja sama dan toleransi dalam kalangan guru dan murid yang terlibat dengan projek ini.
4.     Menjadikannya sebagai panduan kepada kantin untuk memastikan kesihatan dan pemakanan sihat disediakan kepada murid.
5.     Sebagai lambang identiti kantin apabila diletakkan di dalam bangunan kantin.

TEMA:
“Makanan Seimbang Sumber Kekuatan Tubuh Badan dan Ketajaman Akal Fikiran”.

KERJASAMA:
1.     Unit Kantin
2.     Unit Kesihatan
3.     Kelab Doktor Muda



JAWATANKUASA PROJEK:
Penasihat                         : Puan Hajjah Noredzan binti A. Bakar (Guru Besar)
Pengerusi                         : Puan Zaitun binti Baharuddin (GPK HEM)
  Encik Roslee bin Abdul Wahab (GPK 1) 
                                         Puan Norasikin binti Adnan (GPK Kokurikulum)
Penyelaras Program         : Encik Mohd Suhaimi bin Mohd Nizam
Penyelaras Bersama         : Puan Nafsiah binti Tamzir.
Setiausaha                       : Puan Suzita binti Wahil
                                        : Puan Hasliza binti Bakar
Ahli Jawatankuasa            : AJK Unit Kantin
                                         AJK Unit Kesihatan
                                         AJK Kelab Doktor Muda
                                        

KERANGKA KERJA PROJEK:



KEKUATAN:

1.     Mendapat kerjasama daripada pelbagai pihak iaitu guru dari segi idea, murid dari segi tenaga kerja dan penguasaha kantin serta ibu bapa dari aspek bahan projek.
2.     Pihak pentadbir member kerjasama dengan memberikan peruntukan bagi menjalankan projek ini.
3.     Murid-murid yang terlibat merasa teruja untuk menjalankan projek ini.




KELEMAHAN:

1.     Kesuntukan masa membuatkan replika yang dihasilkan tidak berapa besar dan canggih.
2.     Replika yang dipamerkan di kantin kadang kala rosak dan perlu diperbaiki disebabkan faktor murid.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN:

1.     Replika berkaitan kesihatan dan pemakanan seimbang harus dibuat lebih banyak dan kreatif.
2.     Libatkan unit-unit lain melalui penganjuran pertandingan untuk membina pelbagai bentuk replika.
3.     Beri nasihat dan pesanan kepada murid yang suka ‘bermain-main’ dengan replika ini.

                                                                                                      
PENUTUP:

Melalui projek ini akhirnya matlamat dan objektif yang digariskan tercapai walaupun wujud beberapa kelemahannya di sebalik kekuatan yang ada. Cadangan penambahbaikan juga diharapkan dapat direalisasikan pada masa depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan